torsdag 14 juni 2007

Konceptet

Konceptet.
Det här är en ännu inte skriven bok. Men den skall skrivas. Av mig (naturligtvis) men också av de som läser den, det vill säga ni. Det är ett pågående arbete där slutet avgörs av läsarnas tankar om huvudpersonen. Påpekas bör att boken kan avslutas när som helst, eftersom läsarna kan få huvudkaraktären att ta risker och/eller göra saker som man inte alltid kan överleva. Framför allt påverkar läsarna hur karaktären utvecklas som person.

Varför gör jag det här?
För att jag älskar böcker, och för att jag älskar att skriva. Men framför allt för att jag många gånger läst böcker och tänkt varför gör han sådär, den idioten? om huvudpersonen. Jag vill att den som läser skall vara delaktig i storyn. Jag vill att den som läser skall förstå att framtiden är oviss, och att saker inte alltid följer en linje.

Hur fungerar det?
I varje inlägg finns det tre staplar som utgör huvudkaraktärens personlighet. Dessa påverkar ganska mycket hur karaktären agerar i olika situationer, och hur hans tankar fungerar. Tolkningen är såklart min att göra, men i slutet av varje del så finns det möjlighet att skriva till en mailadress och föreslå hur huvudpersonen skall agera. Orkar man inte göra det kan man ofta rösta genom en poll, på ett antal saker som huvudpersonen kan ta sig för. Innovativa förslag premieras över klyschor, men framför allt är det massan som avgör.

Förslagsmail:
bloggbok@gmail.com

Inga kommentarer: